lauantai 1. maaliskuuta 2014

Unelmien Kapkaupunki - osa 3

Terkkuja taas täältä Potchista, tänään on satanut kaatamalla ja nyt loppuiltapäivästä näyttäisi hieman kirkastuvan. Hyvä niin, sillä illalla meillä on suunnitteilla mennä toisen suomalaisen porukan kanssa grillailemaan ja hieman iltaa istumaan :) Aamulla käytiin lenkillä Katskun ja Piian kanssa ja onneksi ehdittiin vielä vedellä tuolla meidän maastolenkillä ennen kuin se alkoi kuraantua! Potchi on tänä vuonna ollut harvinaisen sateinen, (vaikka toki lämpöäkin on riittänyt), mutta täytyy meidän turistienkin pikkuhiljaa myöntää se tosiasia, mistä paikalliset ovat jo kauan puhuneet, että syksy on tulossa. Tästä huolimatta suomalaiseen makuun täällä on edelleen täysi kesä menossa :D

Kapkaupungista on vielä yksi päivä käymättä läpi, ja kirjoittelen siitä tänään. Vikalle päivälle oltiin jätetty Robben Island sekä Cape Point eli hyväntoivonniemi, mutta loppujen lopuksi todettiin, että Cape Pointille pyrkiminen olisi mennyt meillä täysin hosumiseksi, koska Robben Islandilla kesti paljon arvioitua pidempään. Jäätiin sitten Waterfrontiin, Kapkaupungin satamaan syömään ja shoppailemaan, mikä oli lopulta erinomainen päätös reissulle. Lentomme lähti kuuden aikaan sunnuntaiaamuna kohti Johannesburgia ja käytiin lauantaina kunnon täteinä ja auringosta väsähtäneinä jo ysin aikaan illalla nukkumaan :)

Robben Island
Robben Island kuuluu suositumpiin nähtävyyksiin Kapkaupungissa ja on vaikuttanut monet kävijät vuodesta 1994 lähtien. Meitä saari ei lopulta liikuttanut niin paljon, johtuen ehkä osittain siitä, että entisen vangin vahvalla murteella puhumaa selostusta oli välillä erittäin hankala seurata. Saarelle kuljetaan veneellä ja matkan tulisi kestää noin 30 min, meillä meni vähintään 40 minuuttia - joka ei tosin itseäni haitannut, oli mukava käydä hieman merelläkin aurinkoisena päivänä. Vene on pieni katamaraani, ja osa porukasta tuli lievästi merisairaaksi paluumatkalla... Saarella kuljettiin bussilla, mikä hieman esti saaren fiilistelyä kunnolla mutta nopeutti toki kierrosta. Saarelta löytyi lepraan kuolleiden hautausmaa, kirkko (jossa voi mennä naimisiin ystävänpäivänä!), koulu ja jopa asukkaita! Saarella asuu tällä hetkellä parisataa ihmistä ja koulua käy reilu 10 oppilasta. Bussi pysähtyi vankila-alueelle, jossa kierrettiin näkemässä muun muassa Nelson Mandelan selli ja kuunneltiin entisen vangin kertomuksia vankilaelämästä.

Kuva: Katarina Kiltilä

Nelson Mandela vietti elämästään 18 vuotta mielipidevankina tuolla saarella. Saarella britit ja hollantilaiset ovat pitäneet vankeja jo 1600-luvulta lähtien. Mustat vangit olivat kaikkein huono-osaisimpia ja vankila oli pitkälti työleiri (10 tuntia/päivä) kuumuudesta huolimatta. Mm. Mandelan silmät vaurioituvat, kun aurinko heijastui kalkkikivestä. Lisäksi karmeaa on se, että vankien identiteetti koitettiin murtaa käyttämällä heistä nimen sijasta numeroa. Suurin osa vangeista oli korkeasti koulutettuja professoreita eri tieteenaloilta. Vaikeaa kuvitella, että joku haluaisi sinetöidä avioliiton tällä saarella, näiden muistojen ympäröimänä? Vaikka tarkoitus olisikin kunnioittaa vankien uhrauksia maan hyväksi... Lisäksi erikoiselta tuntuu, että joku entinen vanki haluaa jäädä asumaan saarelle, jossa on kokenut niin paljon tuskaa ja vieläpä kertoa siitä eteenpäin turisteille.... Kaiken kaikkiaan saarivierailu antoi uutta perspektiiviä ja lisäsi kunnioitusta edesmennyttä Mandelaa kohtaan. Ja hei, lopuksi, käytiin tsekkaamassa Lindan kanssa saarella asustavat pingviinitkin! :)

Kuva: Linda Lindqvist

Waterfront - Kapkaupungin satama-alue
Kuten alussa mainitsin, jäätiin satama-alueelle hengailemaan ja löydettiin sieltä useampikin kauppakeskus, jossa kierreltiin hieman. Kauppakeskuksista löytyi paljon kansainvälisiä merkkiliikkeitä ja myös täysin tuntemattomiakin merkkejä. Kauppakeskuksia oli useita ja muusta Etelä-Afrikasta poiketen (Kapkaupungin keskusta, Potchi), kaupat menivät kiinni vasta klo 21 totutun klo 18.00 sijaan. Satama-alueella pääsee illalla näkemään myös Cloud Fallin Pöytävuorella, josta kirjoittelin viime postaukseen :)